Κυριακή 5 Οκτωβρίου 2014

Δημιουργική σκέψη

Πώς θα σας φαινόταν αν σας έλεγα ότι ένα σκουλαρίκι μου αντί για τα συμβατά "στοπ" έχει ένα κομματάκι γομολάστιχας; Μάλιστα, για του λόγου το αληθές, το φωτογράφισα:

Πριν βιαστείτε να με κατηγορήσετε για αυτήν την παράδοξη αξιοποίηση της γομολάστιχας, που συνέβη γιατί δεν είχα κάποιο καλωδιάκι να κόψω για "στοπ", να σας πω ότι αποτελεί μια δημιουργική ενέργεια.

 Σε τι έγκειται η δημιουργικότητα; Κυρίως στην αναπτυγμένη φαντασία, αλλά και στην τόλμη του διαφορετικού. Και ενώ αυτά είναι τα συστατικά της, η δημιουργικότητα εκδηλώνεται ως  "αποκλίνουσα " (divergent) σκέψη και ως "συγκλίνουσα" (convergent). Με την πρώτη, το δημιουργικό άτομο διαθέτει ή καλλιεργεί εναλλακτικές οπτικές για ένα θέμα, ενώ με τη δεύτερη εμβαθύνει σε ένα θέμα και κατορθώνει να συνδυάσει ετερογενή πράγματα προς έναν σκοπό, π.χ. για την επίλυση ενός προβλήματος.

Το ερώτημα είναι: εμείς οι εκπαιδευτικοί κατά πόσο καλλιεργούμε τη δημιουργική σκέψη των μαθητών μας; Ίσως οι "παραμυθάδες" να μας έχουν ξεπεράσει σε αυτό. Ας ακούσουμε λοιπόν έναν να ομιλεί για την φαντασία: